۲۵ شهریور ۱۳۸۸

میزان ضایعات در صنعت روغن:

در صنایع روغن میزان ضایعات را در دو بخش روغنکشی و تصفیه بررسی می کنند و بسته به نوع ماده اولیه ( دانه روغنی و روغن خام) متفاوت است.

ضایعات در بخش روغنکشی :
میزان ضایعات روغن کشی از پنبه دانه تا 12 % مورد قبول می باشد. این ضایعات شامل رطوبت، گرد و خاک و مواد اضافی است. در روغن کشی از پنبه دانه اگر از دستگاه پرس جهت روغن کشی استفاده شود میزان روغن قابل استحصال 15-13% می باشد.
میزان کنجاله به دست آمده حدود 30% می باشد که حاوی مقداری روغن است. میزان روغن باقی مانده در کنجاله بستگی به نحوه استخراج دارد. و اگر فقط از پرس استفاده شود حدود 4% خواهد بود.
در روغنکشی از دانه سویا میزان افت قابل قبول حدود 10 الی 15% می باشد که شامل سنگ و شن، گرد و خاک و بخش اعظم آن رطوبت می باشد. مقدار کنجاله حاصله 60-70% می باشد که با استفاده از حلال جهت استخراج، روغن آن حداکثر 5/0-1% می باشد.
روغن آفتابگردان نیز مشابه سویا استخراج می شود. میزان افت مجاز این دانه، 10-15% بوده و مقدار کنجاله آن 25 الی 30% می باشد که حداکثر حاوی 5/0-1% روغن می باشد.
میزان افت قابل قبول کنجد نیز 10-20% است. روغنکشی از کنجد توسط پرس انجام می شود که بدین ترتیب حدود 4 درصد در کنجاله باقی می ماند مقدار کنجاله کنجد برابر 30 الی 40% است.

هیچ نظری موجود نیست: