۲۱ مهر ۱۳۸۸

*انواع مبدل های حرارتی سرد کننده :

1-خنک کننده (Cooler) : در این نوع مبدل درجه حرارت بدون اینکه حالت سیال عوض شود کاهش می یابد. به عبارت دیگر قسمتی از گرمای محسوس سیال گرفته میشود. اگر عمل سرد کردن توسط آب صورت گیرد به آن کولر آبی (Water Cooler) می گویند و عموماً دارای ساختمان معمولی مبدل های حرارتی پوسته و لوله می باشد.
2-چگالنده (Condenser) : وظیفه این مبدل تبدیل بخار به مایع است، و بر این اساس لازم است که گرمای نهان تبخیر یک بخار را جذب تا به مایع تبدیل شود. این مبدل می تواند ساختمان یکی از انواع خنک کننده های آبی یا هوایی را داشته باشد و معمولا" به طور افقی نصب می شوند.
3-سرد کننده (Chiller) : می دانیم هر مایعی که بخواهد تبخیر شود احتیاج به انرژی حرارتی دارد و اگر این انرژی را از محیط بگیرد به ناچار محیط سرد خواهد شد ، در صنایع نفت برای تولید سرما از مایعات نفتی نظير پروپان و بوتان که در شرایط متعارفی بخارميباشند بعنوان سيال مبرد در چيلر استفاده می شود.
چيلر دارای ساختمان پوسته و لوله بوده و در قسمت فوقانی پوسته دارای فضایی جهت تبخیر مبرد (پروپان) می باشد. مایع مبرد ، از ته مبدل وارد آن شده و در اطراف لوله ها تبخیر شده و تولید سرما می کند.

هیچ نظری موجود نیست: